الأحد، 1 نوفمبر 2015

بالفيديو.. السيسي يسب إعلامه: "انتوا لا فاهمين ولا عارفين أي حاجة في الدنيا"

بالفيديو.. السيسي يسب إعلامه: "انتوا لا فاهمين ولا عارفين أي حاجة في الدنيا"

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Yo4GEqbioqA
عبد الفتاح السيسي (قائد الانقلاب العسكري)
01/11/2015
هاجم عبد الفتاح السيسي -قائد الانقلاب العسكري- أداء الإعلام المصري، وأذرعه الإعلامية بعد انتقاد إعلاميين لموقفه من غرق الإسكندرية في مياه الأمطار مؤخرًا، معربا عن غضبه الشديد من تناول عدد من وسائل الإعلام والنشطاء السياسيين لأزمة غرق الإسكندرية الأخيرة، خاصة الهجوم الشخصي عليه بأنه ترك الأزمة وجلس مع مسئولي شركة سيمينز الألمانية، قائلًا: «أنتم بتعاقبوني عشان جيت وقفت هنا».
وقال قائد الانقلاب -خلال كلمة له، اليوم، "بالندوة التثقيفية للقوات المسلحة"- «أحد الإعلاميين بيقول السيسي قاعد مع شركة سيمنز وسايب إسكندرية بتغرق، عيب مايصحش كدا".

وأضاف قائلا: "أنا بحس الناس دي لا عارفة، ولا فاهمة ولا أي حاجة في الدنيا! هو كل واحد قدامه مكرفون أو بيكتب كلمتين في جرنال يبقى خلاص.. عيب مايصحش كده.. والله الأمر لا يليق، ومايصحش نعمل كده في بعض".

وتابع قائلا: "لا يا جماعة دي دولة هتضيع مننا كدة، بالطريقة دي إحنا بننشر جهل وعدم وعي حقيقي بين الناس، وكأن المسائل بتتحل لما بتدوس على زرار تخلص».

وأضاف متابعًا حديثه عن الإعلام: «بتقولوا كل حاجة فيها كارثة، طب هو القطاع دة (يقصد الإعلام) مفيش فيه كارثة ولا إيه، هو أنت لما يكون قدامك كلام عاوز تقوله تقوم تعمل كدة في بلدك ولا إيه، لا خلوا بالكم لأن أنتم ده مش لصالحنا.. أنا مش زعلان ولا حاجة إنما عاوز أقولكم إن مش ده الصح».

وتابع: «طب أنا هقول لكل اللي بيسمعني، انتو بتسمعوا مني كلام بقالكم سنتين، قولوا لي أنا أساءت لمين، حد يطلع تعبير واحد كان فيه لفظ غير مناسب قولته لأي حد، حتى للناس اللي بتهاجمنا حتى الناس اللي بتسيء لينا حتى الناس اللي بتتآمر علينا.. أومال إحنا بنعمل مع بعض إيه بقى، أرجو إن إحنا نخلي بالنا من النقطة دي، والمرة الجاية أنا هاشكي للشعب المسري منكم».    

ووجه حديثه للإعلاميين، قائلا: «أرجوا أن تبثوا الأمل في نفوس المواطنين، وتجنب الإحباط الذي يبث بشكل مستمر، وأتمنى أن يتشكل الوعي والإعلام في بث الأمل وتحقيق الاصطفاف الوطني.
الرابط:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق