المخطط طلع اكبر مما نتوقع
================
الاول ارفع القبعة لاسرائيل و قادتها لحسن التخطيط و حسن اختيار العملاء:
قناة بن جوريون الجديدة:
================
الاول ارفع القبعة لاسرائيل و قادتها لحسن التخطيط و حسن اختيار العملاء:
قناة بن جوريون الجديدة:
هى قناه تربط البحر الأحمر بالبحر المتوسط و هى موازيه لقناة السويس و
التى تعتزم اسرائيل انشاءها فى غضون ثلاثة اعوام باجمالي تكلفه اربعة عشر
مليار دولار.
و ستقيم اسرائيل على جانبى القناة خدمات لوجيستية و فنادق و عرض القناة سيفوض عرض قناة السويس بمقدار خمسون بالمائة يعنى هتكون اكبر من قناة السويس و رسوم المرور هتكون اقل من المرور بقناة السويس.
و لكن هناك عائق كبير يحول دون اتمام المشروع العملاق الا و هو مضيق تيران و هو المدخل الوحيد لخليج العقبة اللى هيكون المعبر لقناة بن جوريون الجديده لان مصر هى الدوله المسيطره على المضيق و بالتالى ستكون مسيطرة على خليج العقبه و تقدر تمنع السفن من العبور لو اسرائيل عملت القناه الجديده او تفرض رسوم مرور على السفن.
لكن لو مصر تنازلت عن الجزر هيبقى مضيق تيران ممر دولى و لا يحق لدولة تحصيل رسوم مرور او اعتراض اى سفينة زى مضيق باب المندب و مضيق جبل طارق و بكدة تبقى اسرائيل عملت المشروع العملاق و ضربت قناة السويس و سيطرت على الملاحة فى البحر الاحمر.
و لا عزاء لمصر
ولا لمؤيدى الشرعيه
ولا للسيساويه
ولا حتي لحزب الكنبة.
و ستقيم اسرائيل على جانبى القناة خدمات لوجيستية و فنادق و عرض القناة سيفوض عرض قناة السويس بمقدار خمسون بالمائة يعنى هتكون اكبر من قناة السويس و رسوم المرور هتكون اقل من المرور بقناة السويس.
و لكن هناك عائق كبير يحول دون اتمام المشروع العملاق الا و هو مضيق تيران و هو المدخل الوحيد لخليج العقبة اللى هيكون المعبر لقناة بن جوريون الجديده لان مصر هى الدوله المسيطره على المضيق و بالتالى ستكون مسيطرة على خليج العقبه و تقدر تمنع السفن من العبور لو اسرائيل عملت القناه الجديده او تفرض رسوم مرور على السفن.
لكن لو مصر تنازلت عن الجزر هيبقى مضيق تيران ممر دولى و لا يحق لدولة تحصيل رسوم مرور او اعتراض اى سفينة زى مضيق باب المندب و مضيق جبل طارق و بكدة تبقى اسرائيل عملت المشروع العملاق و ضربت قناة السويس و سيطرت على الملاحة فى البحر الاحمر.
و لا عزاء لمصر
ولا لمؤيدى الشرعيه
ولا للسيساويه
ولا حتي لحزب الكنبة.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق