الاثنين، 25 أغسطس 2014

"محادثة" تكشف أزمة المصريين بعد الانقلاب

"محادثة" تكشف أزمة المصريين بعد الانقلاب





"محادثة" تكشف أزمة المصريين بعد الانقلاب
25/08/2014 
كشفت محادثة بين اثنين على شات موقع التواصل الاجتماعي عن حجم المعانة التي يعيشها المصريون فى ظل حكم العسكر بعد انقلابه على السلطة الشرعية .
 حيث دارت بين صديقين احدهما مصري والآخر غير مصرى ، يسأل صديقه عن سبب تأخره فى الرد عليه، فيرد المصري بأن خدمة الإنترنت "تعبانة والتحميل بطئ من فترة حتى إن الراوتر فاصل من كان يوم".
فأخبره صديقه غير المصري بأنه اتصل به حتى يطمئن عليه إلا أن تليفونه مغلق, فيرد المصري بأن"خطوط المحمول بايظة بقالها مدة".
وسأله صديقه غير المصري قائلا:"طيب لما النت رجع مكلمتنيش ليه علشان اطمن عليك"؟ فرد المصري:"أصل الكهرباء بتقطع باستمرار على اﻷقل 5 مرات فى اليوم كل مره ساعة".
فاستطرد صديقه غير المصري: "كنت تخرج تكلمنى من بره.. أكيد هتلاقى كهرباء فى مكان ما", رد المصري: "المشكلة إن المياه مقطوعة لاعتمادها على الكهرباء.. وأنا مبعرفش أخرج غير لما آخد دش أو اتوضأ".
ونصحه صديقه غير المصري: "يا بنى اشتريلك مولد وارحم نفسك", فرد المصري أن المشكلة فى أزمة بنزين "غالى و مش متوفر".
فقال له صديقه غير المصري "ده أنا لو مكانك كنت اتشليت", رد عليه المصري متهكما: "ما أنا مش قادر أتشل ﻷن عندنا أزمة فى مستشفيات الصحة ومفيش طب علشان اتعالج".
أضاف غير المصري: "أنا حاسس إنك قربت تطلع من هدومك", فرد المصري: "ومين قالك إن فيه هدوم.. عندنا أزمة فى اﻷسعار.. مفيش.. مفيش.. غلاء السلع خلى الناس مش لاقية تاكل ولا تلبس".
فسأله غير المصري: "طيب وليه ساكتين على كده", فرد المصري:"عندنا أزمة فى الحريات اللى يتكلم يعتقلوه".
فسأله غير المصري: "هو فيه إنسان ممكن يستحمل كل ده", فاختتم المصري قائلا: "ما هو المشكلة إننا عندنا أزمة فى اﻹنسان"!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق