الجمعة، 6 يونيو 2014

حوار فى النيابة ودموع العلماء على ضياع العلم والحريات فى مصر العسكرية

حوار فى النيابة ودموع العلماء على ضياع العلم والحريات فى مصر العسكرية...
.......................................................
اخى الحبيب وصديق عمرى الاستاذ الدكتور محمد عمار عميد كلية الهندسه بجامعة طنطا واحد العلماء النوابغ...اعتقلوه بعد الانقلاب وتم اطلاق سراحة منذ شهر ثم عادوا واعتقلوه مرة اخرى هذا الاسبوع وهذا الحوار الذى دار مع وكيل النيابة اثناء التحقيقات

الدكتور / محمد عمار : عميد كلية الهندسة جامعة طنطا
أثناء التحقيق ، وبعد أن وجه إليه وكيل النيابة تهمة الإنضمام لعصابة تستهدف قلب نظام الحكم
د/ محمد عمار : ممكن بس أقول حاجه لحضرتك ؟؟
وكيل النيابة : اتفضل ..
د/ محمد عمار : أنا بعد تفوقي في الكلية خرجت بعثه لكندا .. والدوله فعلا صرفت عليّ كتير .
أنا بعد البعثه اتعينت في الكلية اللى كنت بعمل الماجستير فيها ، وكان راتبى 5500 دولار يعنى أكتر من 40 ألف جنيه مصري في الشهر ..
ومع ذلك قررت أرجع مصر رغم تمسك الناس في كندا بي جدا وكانوا بيتحايلوا عليّ وعرضوا عليّ يزودوا المرتب ..
أنا رفضت وقررت أرجع مصر وأرد الجميل بإنى أعلم تلامذتى .
بعد عزل الدكتور مرسي فؤجئت بالأمن يقتحم بيتى ويهدد أولادى ويعتقلونى بدون أى سبب أو مبرر وتم حبسى تحت حجج واهية لمدة أكثر من 5 شهور ....
وقدر ربنا إنى اخرج بعد خمس شهور ....
بعد ما خرجت أولادي اتحايلوا عليّ أسافر خصوصا بعد ما واحد من زملائي بعتلى عقد عمل في كندا والأجر مفتوح وانا اللى أقرره ..
رفضت وقلت إن مصر لها حق عليّ لازم أرده ، غير إن فيه 2 من الطلبه أنا مشرف على رسالة الماجستير بتاعتهم وهم 2 نوابغ ورافضين إني أحولهم لمشرف تانى .
المره اللى فاتت قلت يمكن حصل لبس أو خطأ في الأسماء لأنى بجد مش عارف انتوا حبستونى ليه ... ورغم استمرار حبسى 5 شهور .. قلت معلش (!)
أولادي قالولى يا بابا لازم تسافر .. مصر مش هي الدوله اللى تحافظ عليك ... الوضع سيئ جدا وهيعتقلوك تانى ..
أنا رفضت وكنت بطمنهم وبقول لهم المره اللى فاتت أكيد كانت خطأ ومش هيتكرر تانى ..
سؤالى لحضرتك : ممكن بس تقولى لما أولادي ييجوا يزرونى أقولهم ايه انا محبوس ليه!!؟؟؟
وكيل النيابة : صمت رهيب ونظرات بتحديق للدكتور محمد .. شفاه صامته ولسان يعجز عن الكلام ونظرات تحميل الكثير والكثير من الحيرة ..
الدكتور محمد عمار : حضرتك ما جاوبتنيش !! .. أقول ايه لأولادي ؟؟؟؟
وكيل النيابة : مش عارف يا دكتور .. مش عارف أقولك ايه !!
نظر الدكتور عمار نظرة حيرة وتعجب للحاضرين جميعاً .. واغرورقت عيناه بالدموع فبكى وأبكى الحاضرين جميعاً

الصحفي احمد عطوان
وخرج الدكتور من غرفة التحقيق ولم يجد إجابة لسؤاله سوى اعادة تجديد حبسه 45 يوما

الصحفي احمد عطوان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق