الأحد، 20 نوفمبر 2016

" إبداع العسكر " : مصر من الطيارة التفافة للطاقة الزرية

" إبداع العسكر " : مصر من الطيارة التفافة للطاقة الزرية



كتابة "الطاقة الزرية"
20/11/2016
:
على منوال فيلم "حلاق السيدات" عندما تقدم العسكري جاد جاد عبدالموجود جاد الله ليعمل في سلاح الطيران، رغبة منه في قيادة الطائرة أسرع من الصوت "النفاثة"، ولكنه وصفها بـ"التفافة"، رصدت كاميرا النشطاء سيارة ربع نقل تابعة لما يسمى بـ"هيئة الطاقة الذرية" في مصر، وعليها شعار "الطاقة الزرية" بحرف الزاي بدلا من حرف الذال!
سخرية النشطاء انفجرت في التعليق على الصورة، حيث إن هذا حال العاملين في هذه الهيئة "الوهمية" التي لا تمتلك الا مفاعلا تجريبياً هذيلا في أنشاص، والخطاط الخاص بالوكالة لا يستطيع هجاء كلمة "الذرية".

ويتذكر المصريون ذلك المشهد لذلك المجند الساذج وهو يتقدم للترشح في أحد أسلحة الجيش: "اسمك ايه؟

- داد داد عبد المودود داد الله
-انت من جرجه يا جاد
- من درده عين يا فندي
- عندك شهادات يا جاد
- ابن اختي عنديه الاعدادية
- مالناش دعوة بابن اختك المهم انت
- انا ابجى خاله
- عايز تروح انهي سلاح
- عايز الصراحة ... عايز انروح سلاح الطيران
- اشمعني
- عشان ادلى بالبراطوش
- اسمه البراشوت
- امال انا جلت ايه
- وايه كمان يا جاد
- واركب الطيارة التفافة
- قصدك الطيارة النفاثة
- امال انا جلت ايه
- والطيارة النفاثة تعرف ايه عنها
- اعرف عنها كل خير
- ايوه ايوه ايه معلوماتك عنها
- حمامة ... فريرة .. عتسبج الصوت
- مظبوط بتسبقه ازاى
- انا نفهمك ولا مؤاخذة لأن فوق كل ذي علم عليم
- اتفضل
- حضرتك بتشوف البرج الاول ولا بتسمع الرعد
- لا بشوفه البرق
- شاطر اهى التفافة زي البرج و بتسبج الرعد
- وفوايدها ايه بقى
- انا نفهمك يعنى انا لما نكون بمصر وعايز نروح بلاد الهند نجطع المشوار بغمضة عين نص كلمة يعنى اوصل اهناك جبل مجول انا عاوز نروح هناك
- ازاى بقى
- يعنى لما اجول انا عو القى نفسى وصلت هناك
- كده كده
- ما لا مؤاخذة يا فندى ما فوق كل ذي علم عليم
- طب انت حتروح سلاح المشاة
- لا في عرضك يا تودينى سلاح الطيران يا سلاح الغواويص
- قصدك الغواصات
- امال انا جلت ايه
- يحول على سلاح المشاة
- يدوم العز

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق