حكي ناشط كان زميلا للدكتور المعتز بالله عبد الفتاح قصة غريبة حدثت
للأخير وذلك قبل 17 عاما من الان وهي القصة التي أثارت جدلا واسعا علي
الفيس بوك .. وعدد هائل من "اللايك والشير" .
وقال الناشط : في امتحان الفرنساوي بتاع ثانوية عامة جالنا سؤال موضوع التعبير بيقول "تخيل نفسك حنطور قديم، واحكي عن يوم من ايام عملك"
انا مش بهرج السؤال ده فعلا جالنا في امتحان الثانوية العامة سنة 1989، وأرجعوا لكتب المراجعة وانتوا تلاقوه.
وقال الناشط : في امتحان الفرنساوي بتاع ثانوية عامة جالنا سؤال موضوع التعبير بيقول "تخيل نفسك حنطور قديم، واحكي عن يوم من ايام عملك"
انا مش بهرج السؤال ده فعلا جالنا في امتحان الثانوية العامة سنة 1989، وأرجعوا لكتب المراجعة وانتوا تلاقوه.
طبعا الناس كلها اتكلمت عن الحكاية دي، حتى انا فاكر أنيس منصور في العمود
اليومي بتاعه في الأهرام قال "انا حاولت اني اكتب بالعربي عن الموضوع ده
بس ما عرفتش أقول ايه".
لدرجة انهم أطلقوا على الدفعه بتاعتنا "دفعه الحنطور"
طبعا خيالنا ماكانش واسع زي الأيام دي وإلا كنا كلنا كتبنا "اركب الحنطور واتحنطر"
وأضاف: في السنه دي الاول على الجمهورية في العلمي كان اسمه حازم توفيق كان جايب 95٪ (هو دلوقتي دكتور في كلية هندسة) تخيل أولنا كان جايب 95٪
والأول في ادبي مش فاكر اسمه، بس فاكر اللقاء اللي عملوه معاه
هو واد كان شكله معفن اوي، ولما المذيع كان بيساله ايه شعورك وانت الاول على الجمهورية، ساب السؤال خالص
و رد عليه وقاله "انا بشكر السيد الرئيس حسني مبارك وبشكر ماما سوزان، وكنت دايما بشوف كل الخطب اللي الرئيس مبارك بيقولها في التلفزيون، ونزلت السنه اللي فاتت في الانتخابات الرئاسية بتاعته" (أكتوبر 1987)،
انا طبعا ما قدرتش استحمل باقي اللقاء وقلت ايه الواد (......) ده،
واضح انه عايز يبقى وزير، وقلبت القناه (على أيامنا كانوا قناتين بس في التلفزيون كله)،
وتابع : بس فضل اللقاء والواد ده في بالي مش عارف ليه، لغاية ما شفت الواد ده تاني في الفضائيات بعد تقريبا 20 سنه، نفس الواد ونفس (الت....) وضحكت في سري وقلت واضح انك عرفت طريقك كويس.
وأردف: ومن ساعتها وانا بشوفه كتير في الفضائيات وبيمارس "هوايته" باحتراف شديد كل يوم.
ااااه افتكرت اسمه ايه، اسمه معتز عبدالفتاح
======
أعرف عدوك علم عليه
لدرجة انهم أطلقوا على الدفعه بتاعتنا "دفعه الحنطور"
طبعا خيالنا ماكانش واسع زي الأيام دي وإلا كنا كلنا كتبنا "اركب الحنطور واتحنطر"
وأضاف: في السنه دي الاول على الجمهورية في العلمي كان اسمه حازم توفيق كان جايب 95٪ (هو دلوقتي دكتور في كلية هندسة) تخيل أولنا كان جايب 95٪
والأول في ادبي مش فاكر اسمه، بس فاكر اللقاء اللي عملوه معاه
هو واد كان شكله معفن اوي، ولما المذيع كان بيساله ايه شعورك وانت الاول على الجمهورية، ساب السؤال خالص
و رد عليه وقاله "انا بشكر السيد الرئيس حسني مبارك وبشكر ماما سوزان، وكنت دايما بشوف كل الخطب اللي الرئيس مبارك بيقولها في التلفزيون، ونزلت السنه اللي فاتت في الانتخابات الرئاسية بتاعته" (أكتوبر 1987)،
انا طبعا ما قدرتش استحمل باقي اللقاء وقلت ايه الواد (......) ده،
واضح انه عايز يبقى وزير، وقلبت القناه (على أيامنا كانوا قناتين بس في التلفزيون كله)،
وتابع : بس فضل اللقاء والواد ده في بالي مش عارف ليه، لغاية ما شفت الواد ده تاني في الفضائيات بعد تقريبا 20 سنه، نفس الواد ونفس (الت....) وضحكت في سري وقلت واضح انك عرفت طريقك كويس.
وأردف: ومن ساعتها وانا بشوفه كتير في الفضائيات وبيمارس "هوايته" باحتراف شديد كل يوم.
ااااه افتكرت اسمه ايه، اسمه معتز عبدالفتاح
======
أعرف عدوك علم عليه
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق